- Xpeng introduceerde deze week de G6, een SUV die het moet opnemen tegen de Tesla Model Y.
- Wat de nieuwe, Chinese elektrische auto wellicht nog interessanter maakt is dat hij in aanmerking komt voor de Nederlandse aanschafsubsidie SEPP.
- Redacteur Dennis Wilman van Business Insider mocht de Xpeng G6 alvast van dichtbij bekijken en bespreekt de opvallendste punten.
- Lees ook: China op koers om dit jaar een kwart van de nieuwe elektrische auto’s in de EU te leveren, aldus rapport
De Chinese autofabrikant Xpeng toonde deze week het nieuwste model: de Xpeng G6. Het is een elektrische SUV die de concurrentie met de populairste elektrische auto ter wereld aan durft te gaan: de Tesla Model Y.
Eén van de manieren waarop Xpeng de concurrentie aangaat, betreft de prijs. Hoewel we de specifieke Nederlandse verkoopprijs nog niet weten, heeft Xpeng wel gezegd dat de auto in aanmerking komt voor de aanschafsubsidie SEPP. Dat houdt in dat hij voor minder dan 45.000 euro in de showroom zal komen te staan.
Aan de andere kant levert de Chinese fabrikant op papier veel meer auto en betere technologie dan Tesla. We noemen een 800-volt accustructuur, waardoor laadsnelheden van 280 kW gehaald kunnen worden, maar ook een enorm compleet uitrustingsniveau dat standaard op alle – dus ook het goedkoopste – modellen te vinden is.
Autoredacteur Dennis Wilman mocht de Xpeng G6 alvast van dichtbij onder de loep nemen. Bekijk de slideshow met de punten die hem opvielen:
Maak kennis met de Xpeng G6 die het gaat opnemen tegen de Tesla Model Y
Maak kennis met de Xpeng G6 die het gaat opnemen tegen de Tesla Model Y
-
Zie hier de Xpeng G6, het belangrijkste model voor de Nederlandse markt van de Chinese fabrikant tot nu toe. Als we Xpeng mogen geloven, wordt de G6 een geduchte tegenstander van de Tesla Model Y.
Nu is het op de korrel nemen van de populairste elektrische auto van vorig jaar niet zomaar iets. Maar op papier lijkt de G6 de strijd aan te kunnen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Om maar gelijk met het belangrijkste feit over de brug te komen: de G6, met volledige uitrusting, komt in aanmerking voor de SEPP-subsidie. Daarmee weten we direct in welke prijscategorie hij terechtkomt, zelfs zonder dat Xpeng de definitieve prijs heeft bekend gemaakt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En voor dat geld krijg je een aanzienlijke auto. Hij meet 4,75 meter lang, 1,92 meter breed en is 1,65 meter hoog. De wielbasis is lang met 2,89 meter, wat zorgt voor een flinke hoeveelheid beenruimte voor de mensen die achterin plaatsnemen.
Afhankelijk van de gekozen versie legt hij tussen de 2.025 en 2.120 kilo in de schaal. Toch iets om rekening mee te houden, omdat de vrijstelling van de wegenbelasting uiteindelijk ook voor deze auto afgeschaft gaat worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Belangrijker nog: de actieradius van de G6 is zeer respectabel. De versie die binnen de SEPP-subsidie valt haalt volgens de WLTP-testcyclus zo’n 435 kilometer.
Dat doet hij met een 66 kWh LFP-accupakket dat op een 800V-structuur werkt. Daarmee kan hij snelladen met 210 kW. Laden van 10 naar 80 procent gaat op papier binnen 20 minuten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De versie die je hier ziet is de duurste ‘Performance’-variant. Deze heeft meer vermogen en een grotere 87,5 kWh NCM-accu.
Ook deze heeft een 800V-structuur, maar kan nog sneller laden dan zijn goedkopere broertje. Deze versie haalt maar liefst 280 kW. Toch duurt het even lang om van 10 naar 80 procent te laden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Qua uiterlijk zijn er eigenlijk geen opmerkelijke veranderingen. Ook de G6 past perfect in de Xpeng-familie, tussen de al eerder gelanceerde G9 en P7.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Natuurlijk is het nog steeds een opvallende verschijning, met wat aparte details zoals de zwarte randen om de wielkasten. We hebben nagevraagd of er een reden voor was, maar die was er niet. Een simpele designkeuze.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hadden we al gezegd dat alles standaard is op de Xpeng G6? Zelfs de 20-inch velgen hoef je niet te kiezen.
Naast de aandrijving, kun je alleen zelf kiezen welke interieur- en exterieurkleuren en of je wel of geen elektronisch uitklapbare trekhaak wilt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Op de achterkant van deze specifieke G6, wat een Chinees pre-productiemodel is, valt wel iets op wat we even moeten benoemen: het achterraam in deze vorm zien we straks niet in Nederland.
Hier zie je dat deze is opgedeeld in twee delen. Het onderste deel is hier een uitvouwbare vleugel. Xpeng heeft besloten dat wij Nederlanders die niet nodig hebben. Maar de fabrikant lost dat zeer netjes op. In plaats van een simpel zwart vlak te laten zitten, trekt Xpeng het achterraam door over de hele hoogte. Daarmee krijgen we dus meer zicht krijgen aan de achterkant.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Iets anders wat we ook niet op de Nederlandse versie van de Xpeng G6 zullen zien is LiDAR. Op dit pre-productiemodel zijn de externe sensoren nog wel geplaatst onder het metalen accent waarop ‘LiDAR’ staat.
Volgens Xpeng zijn deze sensoren niet alleen duur, maar in Nederland ook onnodig, omdat ze eigenlijk alleen een meerwaarde hebben als de auto (semi-) autonoom zou mogen rijden, wat op Europese wegen eigenlijk nog nergens mag.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Achter de klep vinden we, zoals ze bij Xpeng vertelden, een ‘lel’ van een achterbak. En daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn. Er kan, met de achterbank niet neergeklapt, 571 liter aan bagage in. Met de bank neergeklapt is er ruimte voor 1.374 liter.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En natuurlijk is er ook ruimte voor de laadkabel onder een van de twee vakken onder de vloer van de bagageruimte.
Zeker handig, aangezien de Xpeng G6 geen frunk heeft. Daar was volgens de fabrikant geen ruimte voor.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
We verwezen eerder al naar de achterbank en de ruimte die daar is. Zie hier voor uzelf. De voorstoel staat ingesteld op iemand van bijna twee meter, en diezelfde persoon kan prima op de achterbank zitten, met ruimte over.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Aan luxe ontbreekt het een beetje achterin. Meer dan een USB-C-poort hebben de achterpassagiers niet tot hun beschikking. Maar goed, kun je meer verwachten voor een prijs van minder dan 45.000 euro?
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat dat betreft is het voorin iets rianter vertoeven. Daar vinden we twee grote schermen (10 en 15 inch) waarop het door Xpeng ontwikkelde XsmartOS draait. Helaas konden we er bij deze kennismaking nog niet heel veel mee, aangezien deze auto alleen de Chinese versie ervan had.
Vanzelfsprekend komt hier ook een gelocaliseerde versie van. Mocht je dat nog niet fijn vinden, dan wordt een Apple CarPlay en Android Auto-optie later dit jaar toegevoegd. Xpeng zegt dat zodra de leveringen in september beginnen, dit doorgevoerd moet zijn.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Aangezien de Xpeng G6 maar met één uitrustingsniveau wordt geleverd, is wat je hier ziet allemaal standaard. Dat betekent ook verwarmde en geventileerde stoelen.
Overigens is het interieur niet in echt leer, maar in ‘leatherette’ gehuld. Een milieuvriendelijkere versie van het dierlijke product.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Net als bij Tesla, zijn bij Xpeng zijn ronde sturen uit de gratie. De Chinese autofabrikant heeft voor een iets meer rechthoekig ontwerp gekozen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Je zou het misschien niet verwachten, maar bij de feedback die Xpeng ontving van klanten, kwam opvallend vaak terug dat ze graag geventileerde draadloze laders in hun voertuigen willen zien. Omdat de fabrikant graag dit soort verbeterpunten doorvoert, zien we hier niet een, maar twee 50 watt draadloze laders met een sleufje waar koele lucht door naar boven komt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het mag duidelijk zijn dat de Xpeng G6 op papier de concurrentie met de Tesla Model Y aan moet kunnen. Het is nog even afwachten of hij dat in de praktijk ook kan.
Ben je al om en wil je bestellen? Dan moet je nog even wachten tot Xpeng later deze maand de definitieve Nederlandse prijzen bekend zal maken. Vanaf dan gaan de bestelboeken ook open.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland